Det er altid ulideligt at sidde i bagklogskabens klare lys. Men ikke desto mindre er det i dette ulidelige lys at erfaringen hentes.
Da jeg kastede mig over egenudgivele af Hesten, Pigen og Snottrolden kløede jeg på med krum hals for at få skaffet de nødvendige penge til at få bogen trykket. OTo år efter, hvavde jeg solgt 400 bøger ud af 500 trykte bøger. Hvad ville jeg så have gjort anderledes? For noget skal blive anderledes ved mine næste bøger. Jeg har INTET gjort for at skaffe følgere/fans. Jeg har kun fundet folk der vil støtte crowdfundingen. Og det er en rigtig dårlig ide, fordi jeg har erfaret at der kommer rigtig meget god og fed respons for de fans min bog faktisk har. Det er faktisk netop den respons der har givet mig inspiration, energi, glæde og lyst til at fortsætte mit virke som forfatter og i det hele taget forsøge at få et forfatter virke. Det er en direkte vitamin indsprøjtning til min kreativitet. Derfor kan jeg nu se at det er vigtigt.
Her følger i punktform nogle gode råd som jeg selv vil prøve at efterleve ved udgivelsen af mine næste bøger.
- Opbyg en forfatterplatform. Dette giver dig mulighed for at interagere med din fans, at inspirere dem og at motivere dit eget virke. Lad denne platform bestå af et website, en facebookside og en instagramside som minimum. Kravet til alle disse platforme er at du ligger en strategi for aktivitet. Hvorfor er du der? Hvad vil du poste? Hvor tit?
- Sørg for at få Google analytics på dit website. Fordi du således kan følge aktiviteten på din side.
- Sørg for at få en Facebook pixel på dit website. Både Google analytics og facebook pixlen kan hjælpe dig med at finde ud af hvem din målgrupper er. Det kan bruges direkte i den kommunikation du vælger at have. Det er især relevant når man begynder at tale om markedsføring.
- Har du svært ved at få etableret en platform, fordi det hele virker helt vildt uoverskueligt, kan jeg anbefale dig at tage et Forfatter Pro kursus hos Lene Dybdal. Det gør jeg og det hjælper mig vanvittig meget med at få både struktur og klarhed over, hvad det er jeg vil og har behøv for og i hvilken række følge.
- Skab dig en blog. Fordi du her kan komme til udtryk med det dit hjerte brænder med og giver mulighed for dine læsere at lære dig bedre og kende.
- Sørg for at man kan tilmelde sig et nyhedsbrev. Et Nyhedsbrev er DIREKTE kommunikation til de mennesker der interesserer sig for dit virke.
- Søg for at have en plan for aktivitet. Har nævnt det før. Men når platformen er oppe og køre skal den også tilføres benzin for at holde farten.
- Når du er klar så forbered en god boglancering. Sørg for at få lavet pressemeddelelser - kontakt en professionel, hvis du ikke ved hvordan. Lene Dybdal har udførlige råd til dette.
- Sørg for at få skabt lidt interesse omkring din bogudgivelse. Lav et cover event, en konkurrence eller fysik event. Kun fantasien sætter grænser for, hvordan du kan bruge de sociale medier.
Eventyrlige hilsner
Eva